باغدشت الموت 3

معرفی روستای باغدشت وجاذبه های گردشگری الموت -قزوین

باغدشت الموت 3

معرفی روستای باغدشت وجاذبه های گردشگری الموت -قزوین

معرفی شخصیت های ماندگار الموت


معرفی نورالدین الموتی؛ قاضی ماندگار

نورالدین الموتی اگرچه نتوانست دست مفسدان قدرت را برای همیشه از اداره امور و چپاول اموال مردم قطع کند اما نشان داد استقلال قوه قضاییه تا چه حد می‌تواند بر روند پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور کمک کند.



او از مال دنیا بهره‌ای نبرده بود و تا اواخر عمر در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کرد، با‌این حال هیچگاه عزت نفس و استقلال خود را از دست نداد. بعد از دوران وزارت الموتی، قدرتمندانی که به خاطر او محاکمه شده بودند از او انتقام گرفتند و بارها علیه او اعلام جرم کردند.

نورالدین الموتی یکی از جنجالی‌ترین وزرای تاریخ‌ایران است. وی در کابینه دکتر امینی وزیر دادگستری شد و در مدت وزارتش مقامات زیادی را به پای میز محاکمه کشاند. او که تحصیل کرده حوزه نجف بود سال 1300 به استخدام وزارت معارف درآمد و در مدارس قزوین به آموزگاری پرداخت. الموتی آن روزها کتاب فروشی کوچکی باز کردکه عصرها پاتوق فضلا و روشنفکران آن دوره بود. روحیه عدالت خواهی از همان روزها در او نمایان بود. در زمان اصلاحات عدلیه توسط علی اکبرداور؛ کلاس‌هایی برای تربیت قضات تشکیل شد که داوطلبان پس از قبولی در آزمون و گذراندن دوره‌ای سه ساله، وارد دادگستری می‌شدند. نورالدین الموتی یکی از کسانی بود که از‌این طریق قاضی شد وچندین سال در دادگستری خدمت کرد.
سال 1316 برای اولین بار شبکه‌ای از فعالان سیاسی با تمایلات چپ و سوسیالیستی توسط رضا شاه بازداشت شدند که بعد‌ها به «زندانیان 53 نفر» شهرت یافتند. یکی از آن 53 نفر الموتی بود و مدت چهارسال را با شرایط نامناسب در زندان به سر برد. سال 1320 همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و مجددا به قضاوت در دادگستری مشغول شد. او مراحل ترقی را در دادگستری طی کرد و توانست به عضویت بالاترین نهادقضایی، یعنی دیوان‌عالی کشوردرآید. در نهایت الموتی وزیر دادگستری دولت امینی شد و دست به اصلاحات مهمی‌زد. او دکتر اسدا... مبشری را به ریاست بازرسی کل کشور،احمد صدر حاج سید جوادی را به دادستانی تهران و بنی فضل را به دادستانی دیوان کیفر منصوب کرد. با حمایت‌های او دستور توقیف و محاکمه بسیاری از مقامات بلند پایه صادر شد. مقاماتی که تا پیش از آن مصونیت داشتند و هیچکس جرات برخورد با آنها را نداشت. بسیاری از آنها کسانی بودند که در کودتای 28مرداد دست داشتند وبا قدرتی که پیدا کرده بودند هیچ کس را جلودار فساد خود نمی‌دیدند. اما با کمک الموتی بسیاری از‌این مقامات فاسد محاکمه شدند و حتی به زندان افتادند. از معروف ترین آنها می‌توان به سرلشکر آزموده؛ مسئول اعدام بسیاری از مخالفان محمدرضا شاه پهلوی اشاره کرد. باکنار رفتن دولت امینی؛ الموتی نیز خانه نشین شد. پس از مدتی در بستر بیماری افتاد و در سال 1344درگذشت. نورالدین الموتی در طول مدت خدمت خود شرف و حیثیت مقام قضاوت را حفظ کرد و یکی از قضات خوب و قاطع دادگستری بود. او از مال دنیا بهره‌ای نبرده بود و تا اواخر عمر در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کرد، با‌این حال هیچگاه عزت نفس و استقلال خود را از دست نداد. بعد از دوران وزارت الموتی، قدرتمندانی که به خاطر او محاکمه شده بودند از او انتقام گرفتند و بارها علیه او اعلام جرم کردند. نورالدین الموتی اگرچه نتوانست دست مفسدان قدرت را برای همیشه از اداره امور و چپاول اموال مردم قطع کند اما نشان داد استقلال قوه قضاییه تا چه حد می‌تواند بر روند پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد